mandag 10. november 2014

TRYKKING - DEL 1


Hei :)

Nå har vi kommet til delen i trykk og foto hvor trykkingen står for tur! det vi jobber med nå er høytrykk og vi jobber med linoleumsplate! Jeg skal nå forklare prosessen steg for steg.



Det første man må gjøre er å finne et motiv på nettet, eller ta et bilde selv, som man kunne tenke seg og få over på trykk.  Så kan det være lurt å ringe rundt plata så du vet hvilke rammer du skal tegne innenfor. 




 Her har jeg nå tegnet mitt motiv på arket. Det blir så klart ikke helt likt, men man har veldig frie tøyler på slike ting. Det er ingen fasit på hva du skal tegne, så her kan man tegne hva man vil og evt. bruke et annet bilde som inspirasjon.



Så har jeg gått videre til et lysbord for å få tegnet det over på andre siden av arket. Det går også ann å tegne det direkte over til linoleumsplata, men hvis du gjør det på den metoden så er det ikke like lett å få det helt likt som det du har tegnet på arket. Men dette bestemmer man selv!



så klusser jeg over den siden jeg tegnet aller først med en fet blyant. Klusser over på den siden jeg tegnet først fordi den speivendte siden må ned på platen, hvis den riktige veien kommer ned på platen blir trykket speilvendt.



Så legger du den klussede siden ned på platen. Her er det viktig at man legger den så rett på som mulig med en gang og ikke må dra den hit og dit, for da er det fort at linoleumsplaten blir veldig ''grisete'' og det blir ikke så pent til slutt. Etter at jeg har lagt arket over på platen så tegner jeg over med en kulepenn på de strekene jeg allerede har tegnet. Kulepennen trenger ikke å fungere, men det er bare for at de strekene du tegner på skal smitte over til platen. 


Her er jeg da ferdig, og strekene har smittet over.  Hvis ikke strekene ble 100% klare eller helt ut i kantene, er det bare å tegne den ferdig med en gråblyant rett på platen! 

Resten av prossesen kommer på en del 2! Den delen kommer onsdag eller torsdag, tenker jeg :-) Håper dette var forståelig! men dette er mye lettere å lære ved å gjøre det selv enn å lese/høre hvordan man skal gjøre det. 


- Ingeborg Øien





1 kommentar:

  1. Hallo Ingeborg. Du viser en detaljert prosess, i hvordan få en trykkplate klar til trykking. Det er bra. Gleder meg til resultatene av trykkene

    SvarSlett